Από JAY COLBURN, INTERNATIONAL BUDGET PARTNERSHIP
Αυτή η ανάρτηση είναι η δεύτερη από μία σειρά που εξετάζει τον κύκλο του προϋπολογισμού και πώς η κοινωνία των πολιτών μπορεί να συμμετάσχει αποτελεσματικότερα σε κάθε φάση του.
Στην πρώτη ανάρτηση αυτής της σειράς, συζητήσαμε την πρώτη φάση του κύκλου του προϋπολογισμού κατά την οποία ο εκτελεστικός τομέας της κυβέρνησης διαμορφώνει μια πρόταση προϋπολογισμού και την υποβάλλει στο νομοθετικό τμήμα για συζήτηση και θέσπιση. Εξερευνήσαμε διάφορους τρόπους με τους οποίους οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών (ΟΚΠ) και οι πολίτες μπορούν να προσφέρουν την εμπειρογνωμοσύνη και τις γνώμες τους στην πρόταση για τον τρόπο με τον οποίο θα αυξηθούν και θα δαπανηθούν τα δημόσια κονδύλια. Σε αυτές τις γραμμές θα στραφούμε τώρα στην επόμενη φάση του κύκλου, το στάδιο έγκρισης του προϋπολογισμού.
Τι συμβαίνει στη φάση έγκρισης του προϋπολογισμού;
Η φάση έγκρισης ή θέσπισης προϋπολογισμού είναι όταν η πρόταση προϋπολογισμού της εκτελεστικής εξουσίας υποβάλλεται στον νομοθέτη, όπου τα μέλη μπορούν να συζητήσουν, να τροποποιήσουν και να εγκρίνουν τον τελικό προϋπολογισμό. Συχνά, στο παρόν στάδιο καθορίζονται τα βασικά ζητήματα στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό. Στην ιδανική περίπτωση, ο νομοθέτης έχει την εξουσία, τους πόρους και τον χρόνο να επανεξετάσει την πρόταση της εκτελεστικής εξουσίας και να προβεί σε τροποποιήσεις. Στην πράξη, το νομικό πλαίσιο για τη διαδικασία του προϋπολογισμού ή το πολιτικό σύστημα σε μια χώρα μπορεί να περιορίσουν τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει ο νομοθέτης στον προϋπολογισμό.
Πολλές νομοθετικές μονάδες παρεμποδίζονται, επίσης, από την έλλειψη εμπειρογνωμοσύνης προσωπικού και προϋπολογισμού. Ωστόσο, αυτοί οι περιορισμοί δεν κλείνουν όλες τις επιλογές. Στις περισσότερες χώρες, οι νομοθέτες μπορούν να συμμετάσχουν σε θέματα προϋπολογισμού διεξάγοντας ακροάσεις, συγκροτώντας ειδικές επιτροπές, ζητώντας πληροφορίες από το εκτελεστικό τμήμα ή πραγματοποιώντας δημόσιες συζητήσεις. Η διαδικασία λήγει όταν ο προϋπολογισμός εγκριθεί από τον νομοθέτη, είτε άθικτος είτε με τροποποιήσεις. Ο προϋπολογισμός μπορεί, επίσης, να απορριφθεί από τον νομοθέτη και, σε ορισμένες χώρες, να αντικατασταθεί από την πρόταση του νομοθέτη. Το έγγραφο αποτελεσμάτων αυτής της διαδικασίας έγκρισης είναι γνωστό ως ο Εκπεφρασμένος Προϋπολογισμός (Enacted Budget).
Επηρεάζοντας τον προϋπολογισμό στη φάση της έγκρισης
Καθώς η διαδικασία αυτή κορυφώνεται με την έγκριση του τελικού νόμου για τον προϋπολογισμό, αυτό είναι συχνά το σημείο όπου η προσοχή των μέσων ενημέρωσης είναι μεγαλύτερη, προσφέροντας στις ΟΚΠ πολύτιμες ευκαιρίες για να υποστηρίξουν τα προβλήματά τους. Με την παροχή ανεξάρτητων αναλύσεων της πρότασης προϋπολογισμού της εκτελεστικής εξουσίας όταν οι πληροφορίες είναι σε υψηλή ζήτηση, όπως συμβαίνει κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης και με τη συμμετοχή σε νομοθετικές διαβουλεύσεις, οι ΟΚΠ μπορούν να ενημερώσουν τη συζήτηση σχετικά με τον προϋπολογισμό και να επηρεάσουν την κατεύθυνσή του.
Σε πολλές χώρες, ο νομοθέτης έχει πολύ περιορισμένη αναλυτική ικανότητα για να τους επιτρέψει να ελέγχουν αυστηρά τις πολιτικές και τις υποθέσεις στην πρόταση προϋπολογισμού. Οι ΟΚΠ με τεχνικές δεξιότητες μπορούν να συμβάλουν στη διαδικασία έγκρισης, αναλύοντας τις πολιτικές εσόδων και δαπανών που προτείνονται και παρέχοντας αυτή την ανάλυση στους νομοθέτες για να τους βοηθήσουν να κατανοήσουν καλύτερα τα θέματα που σχετίζονται με τον προϋπολογισμό και να λάβουν καλύτερες αποφάσεις. Για παράδειγμα, κάθε χρόνο, το Κέντρο για τον Προϋπολογισμό και τη Λογοδοσία της Διακυβέρνησης (Centre for Budget and Governance Accountability – CBGA) στην Ινδία δημοσιεύει μια εις βάθος ανάλυση του εθνικού προϋπολογισμού εντός 24 ωρών από την παρουσίαση του προϋπολογισμού στο κοινοβούλιο. Τέτοιες αναλύσεις γρήγορων πυρκαγιών μπορούν να βοηθήσουν την κοινωνία των πολιτών και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να κατανοήσουν καλύτερα τη μεγάλη εικόνα καθώς και συγκεκριμένες προτάσεις για κατανομές για συγκεκριμένους τομείς ή ζητήματα. Η προσχώρηση νωρίς βοηθά επίσης να επηρεάσει την κατεύθυνση της συζήτησης σχετικά με τον προϋπολογισμό. Η CBGA ανέπτυξε, επίσης, ένα online εργαλείο προϋπολογισμού που χρησιμοποιεί διαδραστικά γραφικά για να εξερευνήσει τις διάφορες προτεραιότητες και προτάσεις στον προϋπολογισμό με πιο οπτικό τρόπο. Διαβάστε περισσότερα σχετικά με το πώς το CBGA κατάφερε να αναπτύξει γρήγορα αυτό το εργαλείο χρησιμοποιώντας ελεύθερα διαθέσιμες πηγές.
Σε χώρες όπου ο νομοθέτης διαδραματίζει πιο ενεργό ρόλο στη διαδικασία του προϋπολογισμού, οι μη κυβερνητικές ομάδες καλούνται συχνά να υπηρετούν ως μάρτυρες εμπειρογνωμόνων στις ακροάσεις και να σχολιάσουν επίσης προτάσεις για τον προϋπολογισμό με άλλους τρόπους. Οι αναλύσεις και οι μαρτυρίες τους μπορούν να επηρεάσουν τη συζήτηση, να επισημάνουν σημαντικά ζητήματα σχετικά με τον αντίκτυπο των προτάσεων προϋπολογισμού στους φτωχούς και ακόμη να ενισχύσουν την ικανότητα των νομοθετικών σωμάτων να αναλύουν τους προϋπολογισμούς και να βελτιώνουν την ποιότητα των ακροάσεων και των εκθέσεων του προϋπολογισμού. Αυτές οι δημόσιες ακροάσεις και οι κοινοβουλευτικές συζητήσεις περιλαμβάνουν ευκαιρίες δημόσιας δέσμευσης σε διάφορες μορφές. Στη Γερμανία, η κοινοβουλευτική επιτροπή προϋπολογισμού διεξάγει δημόσιες ακροάσεις, στις οποίες ακούγονται μαρτυρίες οικονομολόγων, επαγγελματικών ενώσεων, εργατικών συνδικάτων, ενώσεων εργοδοτών και συλλόγων εργαζομένων δημόσιων υπηρεσιών. Οι συνεδριάσεις της επιτροπής του κοινοβουλίου του γεωργιανού κοινοβουλίου σχετικά με τον προϋπολογισμό είναι ανοικτές για το κοινό καθώς και εκπομπές στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Στα Τρινιδάδ και Τομπάγκο, οι πολίτες και οι ΟΚΠ καλούνται να απαντήσουν και να ανταλλάξουν σε δημόσιες εκπομπές κοινοβουλευτικών συζητήσεων και ενέργειες μέσω κλήσεων τηλεοπτικών προγραμμάτων και πλατφόρμων κοινωνικών μέσων.
Στη Βραζιλία, τα επίσημα ιδρύματα που ονομάζονται Συμβούλια Δημόσιας Πολιτικής (Public Policy Councils) παρέχουν μια διαφορετική και πιο εμπλεκόμενη οδό διαλόγου μεταξύ κυβέρνησης και κοινωνίας των πολιτών σε τοπικό, κρατικό και ομοσπονδιακό επίπεδο κατά τη φάση έγκρισης του προϋπολογισμού. Αυτά τα συμβούλια έχουν σχεδιαστεί για να συνδέουν πολίτες και εμπειρογνώμονες πολιτικής με συγκεκριμένα υπουργεία και να λειτουργούν για να παρακολουθούν την ορθή κατανομή των πόρων. Οι θεματικές διασκέψεις πραγματοποιούνται τακτικά και παρακολουθούνται από τους πολίτες και τους ηγέτες της κοινότητας. Σε αυτές τις διασκέψεις, οι προτάσεις πολιτικής συζητούνται και ψηφίζονται με στόχο την παροχή δημόσιας συμβολής στις πολιτικές προτεραιότητες.
Ενώ η έγκριση ενός νόμου για τον προϋπολογισμό είναι μια σοβαρή δέσμευση, στο τέλος, οι δημοσιονομικές αποφάσεις που εκδίδει ο νομοθέτης έχουν νόημα μόνο αν τα χρήματα δαπανηθούν στην πραγματικότητα όπως προβλέπεται. Επομένως, τι συμβαίνει μετά την εξέταση, την ανάλυση, την τροποποίηση και την έγκριση της πρότασης του προϋπολογισμού; Μείνετε συντονισμένοι για την επόμενη θέση αυτής της σειράς που θα επικεντρωθεί στο στάδιο εκτέλεσης του προϋπολογισμού στον κύκλο του προϋπολογισμού.
*Μπορείτε να βρείτε το πρωτότυπο κείμενο εδώ.