Πραγματοποίηση του κύκλου του προϋπολογισμού: Το στάδιο εκτέλεσης του προϋπολογισμού

Από REBECCA WARNER, INTERNATIONAL BUDGET PARTNERSHIP

Αυτή η ανάρτηση είναι η τρίτη από μία σειρά που εξετάζει τον κύκλο του προϋπολογισμού και πώς η κοινωνία των πολιτών μπορεί να συμμετάσχει αποτελεσματικότερα σε κάθε φάση του.

Η προηγούμενη ανάρτηση αυτής της σειράς εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία των πολιτών μπορεί να επηρεάσει τη φάση θέσπισης του προϋπολογισμού, στην οποία η πρόταση προϋπολογισμού της εκτελεστικής εξουσίας υποβάλλεται στο νομοθετικό σώμα για συζήτηση, τροποποιήσεις και έγκριση του τελικού προϋπολογισμού. Αυτή η ανάρτηση θα επικεντρωθεί στο τρίτο στάδιο του κύκλου του προϋπολογισμού: το στάδιο εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

Τι συμβαίνει στο στάδιο εκτέλεσης του προϋπολογισμού;

Με απλά λόγια, το στάδιο εκτέλεσης του προϋπολογισμού είναι όταν τα κεφάλαια συγκεντρώνονται και δαπανώνται για την εφαρμογή των πολιτικών, των προγραμμάτων και των σχεδίων που περιγράφονται στον εγκριθέντα προϋπολογισμό. Αυτό το στάδιο μπορεί να αποτελέσει μία πρόκληση για τις ομάδες της κοινωνίας των πολιτών που προσπαθούν να διασφαλίσουν την εκτέλεση του προϋπολογισμού όπως προβλέπεται, καθώς συνήθως διαθέτουν περιορισμένες επιλογές για εμπλοκή. Οι κυβερνήσεις διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά στον τρόπο με τον οποίο ρυθμίζουν και παρακολουθούν τις δαπάνες για να εξασφαλίσουν την τήρηση των προϋπολογισμών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ταμείο (ή το Υπουργείο Οικονομικών) ασκεί ισχυρό κεντρικό έλεγχο επί των δαπανών. Σε περιπτώσεις όπου οι υπηρεσίες έχουν περισσότερη αυτονομία όσον αφορά στη διαχείριση των προϋπολογισμών τους, τα ταμεία παρακολουθούν τις δαπάνες μέσω τέτοιων απαιτήσεων όπως η τακτική υποβολή εκθέσεων από κάθε τμήμα των δαπανών τους.

Στην πράξη, οι προϋπολογισμοί γενικά δεν υλοποιούνται ακριβώς όπως είχαν εγκριθεί. Σε πολλές περιπτώσεις δεν τηρούνται τα επίπεδα χρηματοδότησης στον προϋπολογισμό και, μέσω πρακτικών όπως η αμοιβή (δηλαδή οι εκτελεστική δύναμη μετατοπίζει τα κονδύλια που διατέθηκαν σε μια περιοχή σε μια άλλη περιοχή κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους), τα εγκεκριμένα κεφάλαια δεν δαπανώνται για τους επιδιωκόμενους σκοπούς. Οι αποκλίσεις μπορεί να προκύψουν από συνειδητές αποφάσεις πολιτικής ή από την αντίδραση στις μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες, αλλά προκύπτουν ανησυχίες όταν υπάρχουν δραματικές διαφορές μεταξύ του κατανεμημένου προϋπολογισμού και των πραγματικών δαπανών που δεν συσχετίζονται με οποιαδήποτε μετρήσιμη πολιτική. Μερικές φορές αυτές οι περιπτώσεις οφείλονται σε άμεση κατάχρηση από το εκτελεστικό όργανο, αλλά μπορεί επίσης, να αντικατοπτρίζουν τις επιπτώσεις μιας κακής δημοσιονομικής διαδικασίας και τεχνικών προβλημάτων που δυσχεραίνουν την εκτελεστική εξουσία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού σύμφωνα με όσα θεσπίστηκαν στον νόμο. Για παράδειγμα, ο προϋπολογισμός μπορεί να μην είναι σαφής όσον αφορά στους επιδιωκόμενους σκοπούς συγκεκριμένων κεφαλαίων και τα αδύναμα συστήματα παρακολούθησης και υποβολής εκθέσεων μπορούν να περιορίσουν τη διαθεσιμότητα πληροφοριών που χρειάζεται η εκτελεστική εξουσία για να παρακολουθεί τη ροή των δαπανών.

Εμπλοκή στην εκτέλεση του προϋπολογισμού

Η εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι εκτελεστική λειτουργία. Εάν το εκτελεστικό όργανο δεν εκδίδει τακτικά δημόσιες εκθέσεις σχετικά με την κατάσταση των εσόδων και των δαπανών κατά τη διάρκεια του έτους, οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών (ΟΚΠ) έχουν περιορισμένη ικανότητα να παρακολουθούν τη ροή κεφαλαίων.

Ωστόσο, οι ΟΚΠ έχουν έντονο ενδιαφέρον να διασφαλίσουν την τήρηση του προϋπολογισμού και τη μείωση της κακοδιαχείρισης ή της διαφθοράς, γεγονός που απαιτεί την ύπαρξη ενός αποτελεσματικού και διαφανούς συστήματος παρακολούθησης. Όταν ένα τέτοιο σύστημα δεν είναι σε θέση ή δεν λειτουργεί καλά, αυτές οι ομάδες πρέπει να γεφυρώσουν το κενό. Χρησιμοποιώντας τις εκθέσεις κατά τη διάρκεια του έτους και την ενδιάμεση ανασκόπηση, οι οποίες γνωστοποιούν σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους τα πραγματικά στοιχεία δαπανών σε σχέση με τα κονδύλια του προϋπολογισμού, οι ΟΚΠ μπορούν να παρακολουθούν εάν έχουν χρησιμοποιηθεί πραγματικά τα κονδύλια που διατίθενται για συγκεκριμένα έργα, όπως σχολείο ή δρόμο για τον επιδιωκόμενο σκοπό. Χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που παρείχε η κυβέρνηση και συγκεντρώθηκαν μέσω της παρακολούθησης των επιτόπιων δαπανών, οι ΟΚΠ μπορούν, επίσης, να αξιολογήσουν την ποιότητα των δαπανών για να διαπιστώσουν εάν πληρούνται οι στόχοι πολιτικής που συνδέονται με την κατανομή του προϋπολογισμού και εάν χρησιμοποιούνται τα κυβερνητικά κονδύλια αποτελεσματικά

Είναι σαφές ότι είναι απαραίτητη η πρόσβαση σε έγκαιρες και ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις αναλυθείσες πραγματικές δαπάνες και τον δημόσιο δανεισμό και την εξυπηρέτηση του χρέους, κυρίως μέσω των εκθέσεων κατά το έτος και της ενδιάμεσης αναθεώρησης. Δύο φορές τον χρόνο, το IBP για το Open Budget Survey Document Availability Tracker καταγράφει κατά πόσο οι κυβερνήσεις σε χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν δημοσιοποιήσει καθένα από τα οκτώ βασικά έγγραφα προϋπολογισμού που απαιτούνται από τα διεθνή πρότυπα ορθής πρακτικής. (Η δημοσίευση αυτών των εγγράφων προϋπολογισμού που παράγονται είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους με τους οποίους οι κυβερνήσεις μπορούν να βελτιώσουν το αποτέλεσμά τους στην Ανοικτή Έρευνα του Προϋπολογισμού  –Open Budget Survey!).

A 2015 CADRE demonstration. Credit: countercurrents.org

Προκειμένου οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών να συμβάλουν περισσότερο στην εποπτεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, χρειάζονται τις δεξιότητες για την ανάλυση των δεδομένων και την παρουσίαση των πορισμάτων τους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επωφελούνται από τις δημόσιες δαπάνες σε σύγκριση με εκείνους που υποτίθεται ότι επωφελούνται και εκείνων που σχετίζονται με κακοδιαχείριση στο σημείο εξυπηρέτησης, καθώς και τις σχέσεις και τις ευκαιρίες να συμμετάσχουν σε διαδικασίες επίσημης εποπτείας και με επίσημους φορείς εποπτείας (δηλαδή, τον νομοθέτη και το ανώτατο όργανο ελέγχου). Ένα παράδειγμα αποτελεσματικής συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών στο στάδιο της εκτέλεσης του προϋπολογισμού προέρχεται από τον εταίρο του ΙΒΡ το National Coalition on Dalit Human Rights  (NCDHR) στην Ινδία. Στο πλαίσιο της Εκστρατείας Campaign for Adivasi and Dalit Right to Education (CADRE), το NCDHR μετείχε επιτυχώς σε ομάδες σπουδαστών και καθηγητών σε 30 πανεπιστήμια σε 15 κράτη, για να χρησιμοποιήσει τα κυβερνητικά δεδομένα για τις χορηγήσεις υποτροφιών και τις πραγματικές δαπάνες παρακολούθησης και παρακολούθησης των βραβείων υποτροφιών για dalit και adivasi φοιτητές, οι οποίοι από μακρού υπέστησαν βαθιές θεσμικές και κοινωνικές διακρίσεις. Η εκστρατεία CADRE οργάνωσε ένα φοιτητικό δικαστήριο σε εθνικό επίπεδο, στο οποίο παρουσίασε πάνω από 200 τεκμηριωμένες υποθέσεις υποτροφιών που αρνούνται σε dalits και adivasis. (Η εκστρατεία CADRE είχε ήδη μετακινήσει 14 μέλη του εθνικού κοινοβουλίου για να θέσει ερωτήματα σχετικά με τις κρατικές δαπάνες για υποτροφίες για φοιτητές dalit και adivasi). Στο δικαστήριο αποκαλύφθηκε ότι το Υπουργείο Κοινωνικής Δικαιοσύνης και Ενδυνάμωσης και το Υπουργείο Φυλετικών Υποθέσεων, τα δύο κομβικά υπουργεία για υποτροφίες για dalit και adivasis, είχαν σημαντικές μεταφορές προς κυβερνήσεις των κρατών που ανέρχονται σε 98 δισεκατομμύρια Rs (1,5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ). Ως αποτέλεσμα της παρακολούθησης της καμπάνιας CADRE και της εμπλοκής της στην εποπτεία, έχουν κυκλοφορήσει 65 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ (1 δισεκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ). Το NCDHR παρακολουθεί στενά τις εκκρεμείς εκδόσεις για τις υποτροφίες και θα συνεχίσει να παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο δαπανώνται οι διαθέσιμοι πόροι.

Ενώ το κυβερνητικό πλαίσιο και το πλαίσιο της κοινωνίας των πολιτών είναι διαφορετικά σε κάθε χώρα και ακόμη και μεταξύ διαφορετικών τομέων και τοποθεσιών σε κάθε χώρα, οι ΟΚΠ μπορούν να αναπτύξουν στρατηγικές για να συνεργαστούν με τις κυβερνήσεις τους και να ακούσουν τις φωνές τους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να έχουν επίγνωση του θετικού αντίκτυπου που μπορεί να έχει η συμμετοχή των πολιτών και της κοινωνίας των πολιτών στην εκτέλεση του προϋπολογισμού και καθ ‘όλη τη διάρκεια του κύκλου του προϋπολογισμού και να παρέχουν πρόσβαση σε πλήρη και έγκαιρα δεδομένα εκτέλεσης και σε ευκαιρίες συμμετοχής στην εκτέλεση επιτόπου, ότι οι πόροι χρησιμοποιούνται δίκαια και για τον προορισμό τους.

*Μπορείτε να βρείτε το πρωτότυπο κείμενο εδώ.

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Scroll to Top