Πραγματοποίηση του κύκλου του προϋπολογισμού: Το στάδιο διαμόρφωσης του προϋπολογισμού

Από JAY COLBURN, INTERNATIONAL BUDGET PARTNERSHIP

Αυτή η ανάρτηση είναι η πρώτη από μία σειρά που εξετάζει τον κύκλο του προϋπολογισμού και πώς η κοινωνία των πολιτών μπορεί να συμμετάσχει αποτελεσματικότερα σε κάθε φάση του.

Ο χρόνος μπορεί να είναι τα πάντα, όταν πρόκειται να επηρεάσει τις κυβερνητικές αποφάσεις. Ευτυχώς, ο προϋπολογισμός λιγότερο ή περισσότερο ακολουθεί έναν τακτικό κύκλο καθ ‘όλη τη διάρκεια του οικονομικού έτους – τα πράγματα μπορεί να καθυστερήσουν ή να αργήσουν, αλλά οι αποφάσεις συχνά εξαρτώνται από τα προηγούμενα. Όπως δείχνει το παρακάτω σχήμα, ο κύκλος του προϋπολογισμού μπορεί να χωριστεί σε τέσσερα στάδια. Οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών (ΟΚΠ) που επιδιώκουν να επηρεάσουν τους προϋπολογισμούς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για τον κύκλο του προϋπολογισμού για να καθορίσουν το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους των παρεμβάσεών τους.

Αυτή η ανάρτηση εστιάζει στο στάδιο διαμόρφωσης του προϋπολογισμού. Στοχεύει να εξηγήσει τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης του προϋπολογισμού και να εξετάσει τρόπους με τους οποίους η κοινωνία των πολιτών μπορεί να εμπλακεί και να επηρεάσει τη διαδικασία σχεδιασμού του προϋπολογισμού.

Τι συμβαίνει στο στάδιο διαμόρφωσης του προϋπολογισμού;

Το πρώτο στάδιο της διαδικασίας του προϋπολογισμού πραγματοποιείται σχεδόν αποκλειστικά στο εκτελεστικό τμήμα της κυβέρνησης. Τυπικά, το γραφείο προϋπολογισμού του υπουργείου Οικονομικών συντονίζει τη διαδικασία, κατά τη διάρκεια της οποίας η εκτελεστική εξουσία προτείνει τις παραμέτρους του προϋπολογισμού, τον τρόπο με τον οποίο θα προκύψουν τα έσοδα και τον τρόπο με τον οποίο θα διανεμηθούν οι πόροι αυτοί. Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι η Προ-Προϋπολογισμού Δήλωση (Pre-Budget Statement).

Για τις ΟΚΠ σε χώρες στις οποίες η κυβέρνηση εκδίδει μια καλά διατυπωμένη δήλωση πριν από τον προϋπολογισμό, υπάρχει μια κρίσιμη ευκαιρία να επηρεάσουν τις κυβερνητικές πολιτικές και τις αποφάσεις του προϋπολογισμού. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Institute for Fiscal Studies αναλύει τις Προ-Προϋπολογισμού Εκθέσεις της κυβέρνησης και δημοσιοποιεί τις συστάσεις του για να προσπαθήσει να επηρεάσει την κυβέρνηση πριν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Και στη Βραζιλία, η δήλωση πριν από τον προϋπολογισμό πρέπει να εγκριθεί από τον νομοθέτη, το οποίο δίνει στις ΟΚΠ την ευκαιρία να επηρεάσουν το περιεχόμενό της.

Όσοι δεν έχουν πρόσβαση σε μια δήλωση πριν από τον προϋπολογισμό, πρέπει να γνωρίζουν ότι ο προϋπολογισμός σπανίως κατασκευάζεται από την αρχή. Σημαντικά τμήματα του προϋπολογισμού μπορεί να αναμένονται με βάση στοιχεία που προκύπτουν από αναλύσεις προηγούμενων προϋπολογισμών. Παρόλο που δεν είναι ιδανική, μια τέτοια εργασία ντετέκτιβ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει τα πράγματα που ενδέχεται να περιλαμβάνονται στην πρόταση του προϋπολογισμού. Επιπλέον, οι ΟΚΠ μπορούν να συγκεντρώσουν την κοινή γνώμη σχετικά με το τι πρέπει να περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός και να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες, μαζί με την ανάλυση και την παρακολούθηση του προϋπολογισμού τους, για να γνωστοποιήσουν τις ανάγκες και τις προτεραιότητες. Μπορεί, επίσης, να υπάρξουν ευκαιρίες για τις ΟΚΠ να καθιερώσουν άτυπες γραμμές επικοινωνίας με τους εκτελεστικούς υπαλλήλους.

Επηρεάζοντας τη διαμόρφωση του προϋπολογισμού

Στις χώρες όπου ο νομοθέτης έχει περιορισμένη εξουσία να τροποποιήσει τον προτεινόμενο προϋπολογισμό, το στάδιο της διαμόρφωσης μπορεί να είναι η μόνη ευκαιρία να επηρεάσει αυτό που καταλήγει στον προϋπολογισμό. Είναι ζωτικής σημασίας οι ΟΚΠ να επωφεληθούν από αυτή την ευκαιρία, καθώς οι αποφάσεις που λαμβάνονται κατά τη φάση της διαμόρφωσης μπορούν συχνά να έχουν αντίκτυπο για αρκετά χρόνια στο μέλλον.

Οι ΟΚΠ μπορούν να επιδιώξουν να επηρεάσουν τα όσα περιλαμβάνονται στην Πρόταση Προϋπολογισμού της Εκτελεστικής Εξουσίας (Executive’s Budget Proposal), ένα σχέδιο δράσης για την κυβέρνηση κατά το προσεχές οικονομικό έτος και μια οριστική δήλωση των προτεραιοτήτων και των δεσμεύσεων της εκτελεστικής εξουσίας, με ποικίλους τρόπους. Στο South Korea’s Top-Down Budgeting System, κάθε υπουργείο και οργανισμός ιδρύει μια συμβουλευτική επιτροπή, τα μέλη της οποίας επιλέγονται από ακαδημαϊκούς κύκλους, μέσα μαζικής ενημέρωσης, ιδιωτικό τομέα και ομάδες πολιτών. Οι επιτροπές είναι εξουσιοδοτημένες να ζητούν αιτήματα και σχόλια από μια ευρεία ομάδα ενδιαφερομένων και μπορούν να παρέχουν προτάσεις, να παρέχουν συμβουλές σε διάφορα δημοσιονομικά και φορολογικά θέματα και να υποβάλουν προτάσεις ή προτάσεις βέτο στον προϋπολογισμό.

Οι δημόσιες ακροάσεις είναι ένας άλλος τρόπος να προσφερθούν στοιχεία στην πρόταση του προϋπολογισμού της κυβέρνησης. Η Μποτσουάνα εισήγαγε μια πρωτοβουλία που χρησιμοποιεί ένα καινοτόμο σύστημα “budget pitso” (ή φόρουμ διαβούλευσης), για να επιτρέπει στο κοινό να συμμετέχει στη διαμόρφωση του προϋπολογισμού. Αυτό το «pitso» έχει τις ρίζες του στο σύστημα συμμετοχής της κοινότητας «kgotla», που είναι μία από τις παλαιότερες μορφές συμμετοχής του κοινού στη διακυβέρνηση στον κόσμο.

Στην Κένυα, οι ομάδες του ιδιωτικού τομέα και οι ΟΚΠ εκπροσωπούν τους πολίτες σε δημόσιες ακροαματικές συνεδριάσεις που διεξάγονται για αρκετές ημέρες. Το κοινό καλείται, επίσης, να υποβάλει προτάσεις μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ταχυδρομείου, ως τρόπου επηρεασμού των προτεραιοτήτων του προϋπολογισμού. Υπάρχουν, επίσης, ευκαιρίες για συμμετοχή του κοινού εκτός του εκτελεστικού οργάνου. Στη Γερμανία, η επιτροπή προϋπολογισμού του κοινοβουλίου πραγματοποιεί δημόσιες συναντήσεις και ακροάσεις για να προσδιορίσει την προοπτική του κοινού πριν από την πρόταση του προϋπολογισμού.

Πρόσθετες πηγές

Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα για το πώς η κοινωνία των πολιτών και το κοινό μπορούν να εμπλέκονται με την κυβέρνηση στη διαδικασία διαμόρφωσης κάθε χρόνο. Επιπλέον παραδείγματα με περισσότερες λεπτομέρειες μπορούν να βρεθούν με τη διερεύνηση των στοιχείων σχετικά με τη συμμετοχή του κοινού από την Ανοικτή Δημοσιονομική Έρευνα 2015 (Open Budget Survey 2015). Η Παγκόσμια Πρωτοβουλία για τη Δημοσιονομική Διαφάνεια (Global Initiative for Fiscal Transparency) έχει, επίσης, δημοσιεύσει έναν οδηγό και σύνολο μελετών περιπτώσεων σχετικά με τη συμμετοχή του κοινού στη δημοσιονομική πολιτική. Για περαιτέρω οδηγίες σχετικά με τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στη διαδικασία του προϋπολογισμού, αναθεωρήστε μερικούς από τους πόρους και τους οδηγούς που είναι διαθέσιμοι στην ιστοσελίδα μας. Μείνετε συντονισμένοι για την επόμενη επίσκεψη στο blog αυτής της σειράς, η οποία θα επικεντρωθεί στη συμμετοχή στην έγκριση του προϋπολογισμού ή την έγκριση του σταδίου του κύκλου του προϋπολογισμού.

*Μπορείτε να βρείτε το πρωτότυπο κείμενο εδώ.

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Scroll to Top